Magsjuka - Bra att ha saker

3 kommentarer
Igår kväll slog den till från barnkammaren. En frän lukt spred sig i hela lägenheten. Magsjukan var här och lilleman var den som blev drabbad. 
Efter någon timmes kaos la sig tystnaden i hemmet för att senare brytas mot tårar och fler kräkningar. 

Då slog det mig. Hur gör man egentligen för att lindra det hela för oss som föräldrar men även för barnet. 

En to do /to buy list började snurra i huvudet. 

- Investera i en tvättmaskin när det är möjligt. Väntetider på tvättstugetid är inte optimalt. 

- Svarta sopsäckar. Samtliga sängkläder åkte ner i sopsäckar, väl förseglade i väntan på sanering/tvätt.

- Handsprit och ytdesinfenktionsmedel. Jag intalar mig att god handhygien och spritning av nedkräkta fasta objekt minskar smittorisken. 

- Vätskeersättning barn (hjälp mig här). Förlust av vätska under längre tid kan åtgärdas med typ barnresorb? 

- Extra madrass för att lägga barnet nedanför sängen. Lätt att observera och du minskar risken för kräk i den egna sängen. 

- Skurhink. Säger sig självt. 

- Tålamod och mjuk röst. (Sara Lovisa)

- Vätskeersättning med någon god saft. En sked var femte minut. (Frida, recept bland kommentarerna av Mimmi)

Fyll gärna på med egna tips och bra att ha saker under magsjuka. Vi uppdaterar fortlöpande. 

/Dennis


Bild från 


 
1 m:

skriven

Inte koksaltlösning.. Hon borde ha menat vätskeersättning. Vilket är lättast att koka själv och sedan blanda med saft för att få i den lättare! Ett tips är att få i den skedvis (väldigt lite åt gången) så kroppen hinner ta upp det och att han inte får kräkreflex av stora klunkar.

Recept:
1l vatten
6tsk socker
0.5 tsk salt

Koka och låt svalna.

2 Anna:

skriven

Min erfarenhet är att vätskeersättning till barn är bättre att köpa på apoteket. Att göra egen är lite riskfyllt eftersom det är extremt viktigt att saltbalansen blir rätt. Isglass är bra att ha hemma!

3 Adam:

skriven

Det som har funkat för mig är avslagen cola cola och hela vitpepparkorn samt blåbärssoppa. viktigt att få i sig västska i alla dess former!

Svar: Jag kan hålla med om coca colan och blåbärssoppan. Vätska är bra. Men att vitpepparkornen ska ha någon medicinsk effekt vet jag inte. :)
Lattefarsor