Tips för lugnare blivande-pappa-nerver

3 kommentarer
Som blivande pappa för första gången kan jag minst sagt säga att jag upplevt de senaste två månaderna (vi fick det positiva beskedet i mellandagarna) med skräckblandad förtjusning. Konstigt vore det väl annars. Om ett halvår har vi en ny inneboende som kommer att vända hela vår vardag upp och ner.
 
Hur vet man varför barnet gråter? Tänk om jag inte kommer att kunna tolka mitt barns signaler på rätt sätt? Hur funkar det med föräldraledighet? Vad behöver vi köpa för saker? Hur ska det vara möjligt att komma ihåg allt? Vad kan jag göra för att hjälpa min sambo att få en så fin och mysig upplevelse av graviditeten som möjligt? Jag menar, jag har inte den blekaste aning om hur det känns för henne.
 
Hur ska JAG kunna bli en bra pappa?
 
Föga förvånande har jag gått hårt åt google (som alltid är tålmodig och har svar på alla frågor i utbyte mot att bomba mig med riktad internetreklam för baby-shopping) och bibliotekets föräldraavdelning. Jag har massor att lära mig och otroligt mycket läsning om jag skulle vilja, men jag fastnade särskilt för en av de pappaböcker jag ögnade igenom.
 
 
Jag kan varmt rekommendera Pappalogi av Manne Forssberg. Boken riktar sig främst till män som ska bli pappor för första gången, men jag tror absolut att man kan ha nytta av den även om man har barn sedan innan. Om inte annat är det trevlig och rolig läsning oavsett, Manne Forssberg skriver på ett lättsamt sätt som åtminstone får mig att känna mig lite tryggare i min framtida roll. En av de saker som gör boken så bra är att Forssberg varken är eller utger sig för att vara någon "barnexpert". Han är som vilken pappa som helst som delar med sig av erfarenheter och kunskaper han skaffat på vägen. 
 
Till en början tappade jag intresset efter första kapitlet som täcker graviditeten från det att stickan visar ett plus till förlossningen. Resten kändes på nåt sätt inte relevant för mig. Barnsjukdomar, VAB och dagislämningar känns fortfarande väldigt avlägset, men efter att jag tagit upp boken igen kan jag inte sluta läsa! 
 
Känner ni igen namnet Manne Forssberg? Isåfall kan det vara från iTunes-djungeln. För er som inte vet det har han även en podcast tillsammans med Nisse Edwall (bland annat känd från Nisses fredag i P3) som heter Pappapodden med Nisse och Manne. Även den är helt fantastisk. Både lättsam, rolig och lärorik. Tips tips! :)
 
 
 
 
1 Beyonce:

skriven

För att svara på några av dina frågor; oftast vet man inte varför bebisen gråter, man får prova sig fram... Ibland tror jag att bebisen inte ens vet själv vad den vill, men du kommer hitta dina knep:)
Ni behöver faktiskt inte köpa så mycket, man kan inte ha allt... Tänk på att en bebis växer otroligt fort så kläder och annat blir sällan slitet, därför finns det en massa fina saker att köpa begagnat.
Jag tror att du kommer att bli en toppenpappa!

Svar: Tack för dina fina tips, det känns som om det här är ett av de tillfällen då det är lätt att "gå bananas" i butikerna. Bra att tänka på att behärska sig, så kanske oron över ekonomin delvis botas på köpet :) //Lattefarsorna
Lattefarsor

2 Tom:

skriven

Köp inte så mega mycket i storlekar under 86, för dom växer som fan ungefär till dess. Om dom grinar är det inte så mycket att välja mellan nått i blöjan?, trött?, hungrig?. Haha :-)

3 R - den ovita sanningen:

skriven

Det här med att läsa sitt barns signaler när de är små. När knodden föds är knodden liten förståss men något som jag kommer göra är att satsa på stödtecken. Barnet kan uttrycka sig tidigare än vad talcentrat klarat av att utveckla och lära sig två språk på en gång, är hur smidigt som helst (när man är knodd, annars är det nu när man behöver kofot för att få in något i hjärnan)

Svar: Stödtecken är jättebra. Jag har läst teckenspråk i två år så det är absolut något som jag skulle kunna använda mig simultant.
/Dennis
Lattefarsor