Barnvagnssurrealism!

En kommentar
Så var ännu en helg över, dagar och veckor stormar förbi och nu börjar vi närmar oss halvtidsmarkeringen i graviditeten när vi går in i vecka 20 på tisdag. Vi har funderat på den berömda barnvagnsfrågan ett tag, vi har funderat fram och tillbaka på praktiska saker som huruvida vi ska ha en vagn med fasta eller svängbara hjul. Vi har funderat på hur den ska gå in i bilen som, till sitt försvar, har rätt stort bagageutrymme men en väldigt liten öppning till bagagen. Men framförallt har vi haft funderingar kring priset. 
 
Med tanke på att en av oss är student, och en är taxichaufför är det inte läge att bränna hela vårt hushålls månadsinkomst en månad på en "Super-Epic-Stroller-5000"-typ med inbyggd lattehållare och guldfälgar. Det viktigaste är att den är säker för vårt barn att åka i, att den är lättrullad även i vinterväglag och att vi - som sagt - får in den i bilen när vi ska åka och storhandla eller hälsa på mor- och farföräldrar, släkt och vänner. 
 
Idag hittade vi till slut en lagomt prissatt vagn av den typ vi söker på blocket, en Emmaljunga City Cross som är två år gammal. Vi for och kikade på den, och slog till efter en stunds klämmande och kännande, packande och trixande. Vagnen har allt vi var ute efter, de tillbehör vi känner oss i behov av, lagomt stora och fasta hjul, rimligt pris och.. nej just det. Den var inte jättelätt att få in i bilen. Tyvärr tror jag dock att vi fått problem med vilken vagn vi än valt, så det är nog mer bilens än vagnens fel. Det får gå helt enkelt.
 
Det här var en stor milstolpe för mig som blivande pappa. Surrealismen i att rulla en barnvagn som faktiskt är till för vårt eget lilla knyte är enorm. Idag började det kännas verkligt på riktigt, och om drygt en vecka ska vi på ultraljud och faktiskt få se knytet på bild! Galet.
 
 
 
 
Så här ser det ut där bak i bilen. Chassit och eventuell nån mer del kan gå in, men då jäklar får vi se till att inte behöva verktyg, varningstrianglar eller en extra dunk spolarvätska med! Resten av vagnen får ligga i baksätet. Förhoppningsvis får jag även plats med ett barn och en mamma nånstans i bilen. Och kanske en tandborste var om vi ska sova över nånstans. Eventuellt.
 
Det bästa med det här är ju, att det ger mig en helt legitim anledning att missbruka blocket bil i ännu högre grad än jag redan gör! 
 
 
1 Maria:

skriven

Hade absolut ingen koll på hur en vagn skulle vara när jag fick första barnet. Man vet inte vilka fördelar och nackdelar en vagn har när de enda i vagnväg man tidigare hade kört var en kundvagn på affären. Jag köpte först en billig bara för att ha nå. Nu när jag har två barn vet jag vad som är viktigt för mig. Bor i norr med mycke snö, så luftpumpade stora däck är en hit. Nu kör jag 3hjulig Phil&Ted vibe-vagn som är rymlig för en 1,5åring och en 3,5åring. Promenerar många långa promenader varje dag och storebror kan själv klättra i och ur undre sittplatsen. Vagnen är lätt att lyfta ,lätt att fälla ihop och ryms i bagaget på min golf utan problem. Så den perfekta vagnen för ett bra pris hittar man absolut. När man vet vad man vill ha.
Ett tips är ergo-sele när man är i farten. Om man vill ha bagaget till annat än barnvagn.
Hoppas ni blir nöjd med vagnköpet!

Svar: Tack för tipsen, Maria! Vi har också kikat på en ergo-sele så det lutar åt en sån också. //Christoffer
Lattefarsor