Omdefiniera betydelsen av superhjälte

En kommentar

Nya superhjältar för att förändra världen

Tufft att vara superhjälte

Livet som superhjälte har alltid varit tufft. Sena nätter, tuffa bataljer och stenhårda attityder. Serietidningar och hjälteikoner säljs med fokus på små pojkar och unga män som målgrupp. Spiderman kit, Batman-kostymer pilbågar och pistoler finns i mer eller mindre varenda leksaksbutik. Dessa små/unga pojkar har en hel värld att rädda för att lyckas nå upp till sina ikoner. Vilka krav sen. Inte för att de har en övertygelse om att bli Batman som vuxna utan för att det framkallar beteenden och attityder som producerar hårda tuffa miljöer bland killar. För min egen del märker jag titt som tätt att jag vill rädda världen (min familj). Jag ser mig som den som kan ta på mig extrapass för att dra in några kronor extra till hushållet för att försörja "de mina". Även om tankar på att vi någon gång ska kunna jobba 75% vardera och klara oss på det, så infinner sig känslan av att jag är den som ska rädda "världen". Det händer även till och från att jag får känslan av att jag har gjort mitt för idag när jag kommer hem från jobbet. Trots att min höggravida sambo har underhållit mitt bonusbarn hela dagen, trots förvärkar och sammandragningar. Det går känsla av skam genom kroppen när dessa tankar dyker upp. Det kan inte vara.. nä.. det är inte bra för familjen att vara så trött efter jobbet att umgänget hemma ibland känns som övertidsarbete utan lön. 

 

Macho superhjältar förändrar inte världen till det bättre

Jag läste för rätt så länge sedan en blogg där bloggerskan hävdade bestämt att andra kvinnor borde vara mer som henne, mer som män. Jag ställer mig väldigt frågande till det. Behöver världen fler som buffligt armbågar sig fram för kräva något de inte kanske förtjänar? Behöver vi fler frånvarande föräldrar som i princip bara träffar sina barn på helgerna för att barnen sover när föräldern kommer hem under veckodagarna? Världen behöver inte fler superhjältar som slåss för utrymmet. Vad världen behöver är att vi ger varandra utrymme och respekt. Kvinnor ska inte behöva jobba dubbelt så hårt för att förtjäna sin plats i hierarkin. Så är det bara. En värld där vi respekterar varandras kvalitéer oavsett kön, etnicitet och sexuell läggning är en bättre värld. 
 

Självrannsakan

Skulle det nu vara så att någon av oss här inne sitter på en väldigt hög häst. Då är det kanske dags att du/jag rannsakar oss själva och funderar. Av vilken anledning sitter du/jag här upp? Förtjänar vi denna höga position eller sitter vi egentligen lite för högt upp? 

 
 

Vad världen behöver är superhjältar som låter andra få vara superhjältar

 
 
/ Dennis
 
 
Jo, förresten. Kolla gärna in Lattefarsor på Twitter för tankar komprimerade till 140 tecken. Då följarantalet på vår Twitter fortfarande är väldigt lågt så har du nu chansen att få tillhöra en exklusiv skara. 
 
Facebook har vi några fler följare. Där brukar följarna förutom att få blogguppdateringar även kunna klicka sig in till intressanta artiklar. 
 
 
 
1 Elin :

skriven

Testa att handla böcker från Olika förlag, om ni inte redan gör det.. Finns en bok som heter hjälte med hjärta(?) som är toppen och böcker om en figur som heter uppfinnare-Johanna. Sköna böcker med bredd.

Svar: Tack det får vi kolla upp. :)
/Dennis
Lattefarsor.se