"Om du vill ditt barn väl.."

En kommentar
 
Det har sagts många gånger förut, men tåls att sägas igen. Blivande och nyblivna föräldrar är en väldigt stark konsumtionsgrupp i och med marknadsföring som tar sikte på dina känslor. Allt från tandkrämsföretag till tillverkare av babymonitorer och bilbarnstolar marknadsför sina produkter med: "Om du vill ditt barn väl..", "Var rädd om ditt barn.." och liknande texter. Alla föräldrar vill sina barn väl, och alla föräldrar är rädda om sina barn. Med andra ord har företaget skapat ett behov hos alla föräldrar. Det kan verka genomskinligt, fult och uppenbart, men likväl går vi på det.
 
För jag kan inte sitta här och säga att jag är annorlunda. När jag och S letade barnvagn var vi främst ute efter begagnat, men vi var även inne på Babyproffsen och tittade på vagnar för att få grepp om storlek bland annat. Direkt började jag tänka att självklart kommer vi behöva allehanda tillbehör och gadgets för att barnet ska ha det så bra som möjligt i sitt lilla fordon. För det är ju precis det vi vill, ge barnet bästa möjliga förutsättningar. Nu slutade det inte med en ny vagn utan med att vi hittade en bättre begagnad likadan för under halva nypriset. Win win, vi höll oss från att bidra till vagndrakarnas kassa samtidigt som vi gjorde plånboken och miljön en tjänst.
 
På tal om miljö och hälsa har vi börjat tänka mer och mer kemikaliefritt när vi handlar till bebisen. S har länge varit medveten om och inne på att plastsanera köket i synnerhet och hemmet i allmänhet. Själv har jag inte varit lika insatt i och heller inte intresserad av just den frågan, men har mer och mer börjat läsa på om det i och med att S är så intresserad av det.
 
Det här inlägget av Underbara Clara var det sista som behövdes för att jag skulle vara helt inne på samma spår. Att de kemikalier som används i och vid tillverkning av plast inte är hälsosamma var inget nytt, och varför skulle kemikalierna försvinna bara för att plasten härdats och blivit till en matburk eller en nappflaska? Vad förutom plast kan vara bra att reflektera kring? Clara har flera tips i sitt inlägg, så gå in och läs där. 
 
Här hemma har vi börjat byta ut alla köksredskap i plast mot likadana i trä och metall, och vi använder nästan bara gjutjärnspannor och rostfria kastruller istället för teflon. De kläder vi handlat till bebisen än så länge är till största del second hand, och alla kläder, tygtvättlappar och liknande har vi tvättat ett par gånger med parfymfritt tvättmedel och parfymfritt sköljmedel. 
 
På tal om nappflaska har vi skaffat en riktig goding från Klean Kanteen. En metallflaska med napp i silikon som ska vara "Toxin free, no BPA, phthalates, lead or anything that is harmful to your baby". Och här måste jag också lägga in en präktighetsbrasklapp. Det här är verkligen inget val vi gör med en rynka på näsan åt föräldrar som använder plastnappflaskor. Det kändes helt enkelt som rätt alternativ för oss. Nu återstår det att se hur flaskan fungerar i praktiken.
 
Kolla in Klean Kanteen's hemsida om ni är intresserade av att veta mer om deras metallflaskor. De slår även ett slag för att våga vägra engångsmuggar och engångsplastflaskor. Jag och S valde att skaffa varsin metallflaska till oss själva också. Framförallt för att det känns otroligt bra att använda mindre plast, de är väldigt behändiga att ha med överallt vilket gör att de kommer bli flitigt använda. Sen tycker jag att de är riktigt snygga också! 
 
 
Jag har nog blivit mer miljömedveten på senare tid, kanske beror det på åldern, det blivande föräldraskapet, att jag har en miljömedveten sambo - eller kanske en kombination av alla tre.
 
//Christoffer
 
 
 
1 Jenny:

skriven

Hejsan! Alltid bra att få upp ögonen om vad som finns runt omkring oss dagligen! :)

Går nappflaskan ni köpte att köra i mikro?
Och är det annars mottaglig för värme utifrån i form av vattenbad? Har aldrig hört talas om dessa flaskor så blev nyfiken (har två flaskade barn här hemma;))

Svar: Hej Jenny! Det är nog den enda nackdelen flaskan har. Inget av metall går att värma i mikro.
Det är något jag trodde skulle bli ett problem, och eftersom vi inte provat den än så vet jag inte vad jag kommer tycka om den "in action".
Den är dock tunn nog att värma med vattenbad, helt klart och varmare än så ska ju innehållet aldrig bli.
Jag har hoppet uppe om att allt bra med den väger över att den inte går att mikra. :)

Tack för dina frågor! Flaskorna finns att köpa på addnature.com och medvetenmini.se som förövrigt har mycket mer fina och miljö/hälsovänliga saker om du är intresserad. Skriv gärna och berätta vad du tycker om flaskan om du väljer att skaffa en! :)

//Christoffer
Lattefarsor