Människans främsta karaktärsdrag verkar vara kort minne.

Kommentera
Det är inte det goda morgonkaffet som givit mig den bittra eftersmaken i munnen idag. Under de senaste veckorna/månaderna har jag fått intrycket av att motståndet mot de högerextrema i Sverige har ökat. Det har anordnats motmanifestationer och demonstrationer mot Åkesson och hans Sverigedemokrater, folk har målmedvetet vänt dem ryggen under deras torgmöten. Trots detta blev de en av de stora vinnarna i valet till Europaparlamentet. Det är skrämmande att så många valde hat framför respekt, medmänsklighet och jämlikhet.
 
Som en vän skrev på facebook idag: "Tydligen rebootas vår världshistoria var 70:e år".
 
Vad är det för värld vi vill se våra barn växa upp i? Är det verkligen den fientliga, dömande, nedvärderande värld fylld av hat och vi/dem-mentalitet som de främlingsfientliga krafterna står för? Eller är det en värld där alla får komma till tals, där alla människor har lika värde och samma rättigheter? En värld där vi tillsammans kämpar för att hjälpa vår enda jord in på en bättre bana? Där vi hjälps åt att verka för en hållbar framtid såväl för miljön som för all människor oavsett kön, ursprung, hudfärg, sexuell läggning eller trosuppfattning.
 
Det gör mig illamående att ens behöva skriva om det här. Har vi inte diskuterat det nog? 
 
Resultatet beror såklart inte enbart på att många röstade på SD, utan kanske främst på att så många inte röstade alls. Det tog mig och S tio minuter att förtidsrösta, och vallokaler finns överallt för att underlätta så mycket som möjligt. Hur som helst, jag vill inte skuldbelägga någon, förutom de som inte lärt någonting av historien. Något positivt är dock att det inte bara var SD det gick bra för. Både miljöpartiet och F! segrade stort, vilket känns otroligt bra. Framförallt känns det bra att så många (om än färre än jag hoppats) röstade rödgrönt och rosa över huvud taget.
 
Hur som helst, nu är det snart bara en tredjedel av graviditeten kvar för vår del. Vår lilla ärta är inte längre en liten ärta. Stark är hen också! Det sparkas och snurras ordentligt där inne i magen, och nu har sparkarna till och med börjat synas på utsidan ibland! Fantastiskt mysigt måste jag säga! 
 
Älskade barn, du kommer att växa upp med en fantastisk släkt i en varm och kärleksfull miljö. Jag hoppas och tror att det kommer ge dig sunda värderingar och göra dig till en av de människor som kämpar för en hållbar framtid. Jag och din mamma kommer göra allt för att du ska stå självsäker och stark när det är din tur att göra din röst hörd. 
 
Bilderna nedan är tagna i det föredetta koncentrationslägret i Sachsenhausen utanför Berlin i Tyskland. De är fruktansvärt obehagliga, men minst lika viktiga och aktuella att reflektera kring. Jag och S åkte dit i augusti i fjol med hennes mamma, syster och deras respektive med familj. Att med egna ögon ha fått se och få berättat för sig hur det gick till i ett koncentrationsläger är något av det starkaste och viktigaste jag varit med om. 
 
Glöm aldrig, men lär av de fruktansvärda misstag människor gjort genom historien. De får aldrig göras om.
 
Resterna av en ugn där tusentals människor av "oönskad" karaktär brändes under åren 1936-1945 när lägret var verksamt. 
 
En kaklad brits i ett rum där man utförde "medicinska experiment" på lägrets fångar. Hur många som dog under dessa experiment kan man bara spekulera kring.
 
Kategorisering och dehumanisering av fångarna skedde genom märkning med nummer och olika symboler på likadana fångdräkter.
 
Till minne av offren som dog i koncentrationslägret i Sachsenhausen 1936-1945.
 
//Christoffer