Sociala medier och barn

3 kommentarer
De flesta av oss lägger upp bilder på våra barn på sociala medier. Antingen på bloggar, Facebook, eller Instagram. Vi gör det utan att tänka på vilka konsekvenserna kan bli av det. Själva är vi oftast rätt noga med att kontrollera det andra fotar och ska lägga upp på sociala medier. Men hur är det med våra barn? Det lilla grynet i vaggan eller den upprörda treåringen har ingen aning om vad mobilen/kameran används till. En naken bebisstjärt kan tyckas vara harmlös för stunden men vet vi egentligen vart bilden hamnar sedan? I april såg jag delar ur ett avsnitt av Uppdrag gransking  på SVT (Tillgängligt till: Lördag 12 juli). I programmet intervjuades en pedofil med dolt ansikte. Personen visade sina favoritklipp på youtube där barn dansade och hjulade. Personen pausade och visade olika moment som denne fann mer intressanta. Jag var denna kväll på landslagsuppdrag i Stockholm och bodde hos en kompis som för ett år sedan blivit pappa. Bägge två satt vi där i soffan fasades över hur denna människa systematiskt berättade hur denne sökte igenom nätet i jakt på upphetsande bilder och filmer. Det personen gjorde var helt lagligt. Ingen kan hindra dig från att titta på bilder över sociala medier så länge som bilderna inte bryter mot någon lag. En gråzon som vi inte kan rädda våra barn ur efter att vi publicerat en bild eller video. 
 
Min sambo har under flera år bloggat och lagt upp bilder både på sig själv och storebror på så väl blogg som Instagram. Jag själv har försökt att på senare tid vara restriktiv i mitt val av bilder som läggs upp. För hur mycket behöver vi egentligen visa upp för omvärden?  Då hela min släkt och många av mina vänner bor i södra Sverige kommer jag vilja dela med mig av bilder på barnen. Men jag kommer att försöka vara nogrann med sekretessinställningarna på till exempel Facebook. Bara låta släkt och nära vänner få tillgång till bilderna. Det går nämligen i Facebooks inställningar att göra grupperingar för dina vänner. Därefter går det att dela bilder och inlägg utifrån dessa inställningar.
 
Många av er som läser bloggar själva. 

Hur tänker ni kring bilder och filmer på era barn på sociala medier? 
 
(Brännbollsyran och festivalen kring den är i full gång här i Umeå. Själv unnar jag mig en 2,8 i väntan på att sambon nattat klart. Dags att utnyttja någon av streamingsidorna vi betalar för varje månad.)
 
/Dennis Nyheim
 
1 Kikan:

skriven

Jag lägger inte upp en enda bild på min son i några sociala medier. Och då använder jag ändå så gott som alla populära sociala medier så gott som dagligen. Ibland kan det kännas lite trist om man har någon riktigt fin bild man skulle vilja visa men jag har beslutat mig för att vara stenhård. Jag känner lite att det kommer att komma en dag då han kanske inte tycker att det är så roligt att finna massor av bilder på sih själv spridda över nätet. Och det är ju dessutom det som du skriver att man aldrig vet till vilka syften bilderna kan komma att användas till. Själv kan jag exponera mig då jag är vuxen och medveten om konsekvenserna och det är jag som väljer vilka bilder jag publicerar på mig själv.

2 Fia:

skriven

Jag skulle aldrig lägga upp bilder på mina barn. Att jag väljer att lägga upp bilder på mig själv är mitt val och vissa säger att "de frågade barnen innan" men då de inte vet så pass mycket om internet för att göra ett ordentligt val är det för mig meningslöst att fråga. Spar familjefotografierna till familjen - exponera inte dina barn för resten av världen!

Svar: För att förtydliga. Det finns möjligheter att lägga upp utan att sprida till hela världen. För som du säger, barnen är för små för att göra ett eget val.
/Dennis
Lattefarsor

3 makalösamalin:

skriven

jag lägger upp bilder på fb, mest för att jag har släkt och bekanta lite varstans i världen och för dem kan det ju vara lite roligt att se hur mitt barn ser ut. jag har dock inget offentligt, bara vänner kan se. lägger heller aldrig ut bilder där han är avklädd på ngt sätt. nu är han nio månader och jag märker redan att antalet bilder har blivit lite färre, kanske mest för att jag inte vill framstå som den där galna morsan som bara lägger upp barnbilder ;)
jag har i bakhuvudet att han exponeras men väljer som sagt hur det sker.