Äppelmellis

Kommentera
Det där med mellanmål har aldrig riktigt varit min grej. Konstigt nog, eftersom jag precis som så många andra har ett väldigt tråkigt humör när jag är hungrig. Dels har det nog berott på att jag tycker att det är svårt att hitta nyttiga mellanmål, men kanske framför allt på att de nyttiga mellanmålen inte verkar så lättillgängliga som de faktiskt är.
 
Jag vet, förmodligen är det mest lättja från min sida. Det finns massor med goda och nyttiga mellanmål. Just nu är jag inne på äpplen, särskilt min favorit Golden Delicious. Den ljusgröna, söta sorten. Det kanske är ett av de enklaste mellanmål man kan hitta, men går det att göra enklare? Frukt är roligast när den är uppskuren så att det går att äta en klyfta i taget. I alla fall enligt mig, och då blir det lätt mer omständigt (det kanske tar en halv minut extra att klyfta upp äpplet med kniv). Men inte nu längre!

Den här prylen hittade jag häromdagen (i diskstället.. Så bra koll har jag på vilka prylar vi har, och inte har) och den förändrade min världsbild! En äppelklyftare som enkelt klyftar upp äpplet, gör kärnhuset till en liten cylinder som man kan kasta direkt i soppåsen. Inget kladd och inga kärnor över hela diskbänken. Väldigt pedagogisk är den också i sin äppelform. 
 
 
Om ni inte redan har en, skaffa en! Hett tips från mig! En kvalificerad gissning är att äppelklyftarföretagen säljer äppelklyftare via valfri stormarknad. Min S är lite som skalman, utan skal. Hon har många såna bra-att-ha-prylar jag inte visste att jag behövde!
 
Hur som helst, det känns viktigare än någonsin att skapa bra matvanor och mellanmålstänk nu när plutten är på väg. I början löser sig matbiten "av sig själv" med lite hjälp av S och mig så det är ett bra tag kvar tills hen behöver lära sig något om detta själv, men det kanske är precis så lång tid som jag behöver för att själv skaffa mig de goda vanor jag vill försöka föra över till den lille. Förmodligen kommer det inte vara så lätt som man kan tro att få en liten plutt att äta det pappa tycker att hen ska äta. Men det får bli ett senare problem.
 
Här har jag hittat en lista på 10 roliga mellanmål/snacks. Vissa av dom verkar till och med nyttiga, medan andra kanske bör ifrågasättas en aning. Till exempel känner jag mig inte jättesugen på chewbacca-matlådan..
 
//Christoffer