Barnstolssäkerhet

9 kommentarer
Det börjar såsmåningom bli dags att införskaffa bilbarnstolar. En större till Storebror och en liten "transportväska" till den lilla. Jag har googlat runt lite för att se vad marknaden har att erbjuda då jag fann lite statistik. Enligt NTF är 67% av alla bilbarnstolar felmonterade, varpå vikten av att ha lättmonterade stolar kändes som en hög prioritet. Ja, förutom att de ska vara godkända för biltransport. 

Jag läste även vidare att alla småbarn så länge de får plats bör sättas bakåtvända i baksätet. Undersökningar visar att dödsrisken vi bilolyckor minskar markant vid bakåtvända stolar. 

Därför känns det för mig viktigt bilbarnstolen ska kunna vändas bakåt samt vara godkänd. 

Hur är det med begagnade stolar på blocket? Kan man garantera att de fortfarande fungerar som de ska? 

Jag vill ju inte tumma på säkerheten för några hundralappar hit eller dit. 

/Dennis

PS. Ny design till bloggen är under uppbyggnad. Men som oftast så är tidsbristen en faktor i produktionen. D.s 
 
1 Jan Lahti:

skriven

Priset avgör. Dock bör du inte köpa en bilbarnstol som är äldre än fem år.

Svar: Tack för tipset.
Lattefarsor

2 Sofie:

skriven

Babyskydd ska vara okrockade, någonting som ju inte kan vara 110% säkert när man köper begagnat, hur mycket säljaren än intygar det. Så ifall jag skulle köpa det begagnat ska det isåfall vara av någon jag känner och litar på. Av den anledningen är babyskydd den enda pryl som jag inte vill köpa second hand :)

Svar: Tack. Jag tänker lite i liknande banor.
/Dennis
Lattefarsor

3 Johanna - Syskon i magen, BF 25/5:

skriven

Sök upp gruppen Bilbarnstolar på facebook, där finns många bra tips! Även om en del som hänger där kan vara lite väl mycket "jag vet bäst" :)

Svar: Tack så mycket för tipset!
Lattefarsor

4 makalösamalin:

skriven

Babyskyddet fick vi av svägerskan så det var inte så mkt att orda om. Nu behöver vi snart modell större och även om jag gillar att återbruka, så känns det som att vi kommer investera i en ny, eftersom en sådan har man ganska länge har jag för mig. Måste byta bil också haha, vår lilla Audi A3 är för liten för en riktig barnstol..ja.. om man inte vill ha den framme vill säga (vilket ju också sägs vara sämre) och min man som är över 1,90 knölar in sig där bak. Givetvis är det en tvådörrars modell vi pratar om ;) Sen har jag blivit rätt uppgiven vad gäller säkerhet.. Efter att ha sett denna video inser jag att vi i vår gamla kärra kommer alla dö, oavsett stolar, bälte och airbag, vid en krock med något som är större än en hare...0_0 http://m.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Svar: Länken försvann då inlägget var för långt. Posta gärna länken igen.
/Dennis
Lattefarsor

5 Anna:

skriven

Vi hyrde våra babyskydd från NTF!

Svar: Sara har kollat på det också som alternativ. Barnet växer ändå ur det inom en rätt snar framtid.
/Dennis, Lattefarsor
Lattefarsor

6 Kvartettmamman:

skriven

Rena djungeln med bilbarnstolar. Och man kan aldrig vara 100 procent säker. Min väns kompis barn omkom för ett tag sedan, tviliingar som var 4 månader gamla. De satt i perfekta stolar och mamman voltade med bilen och barnen omkom båda två efter brutna nackar. Det bästa är att kolla vad man har för bil när de är dags att köpa en stationär och köpa en korrekt modell. 0-9 månaders babyskydd är praktiskt om man inte har barnvagn med och man skall handla för då kan sätta skyddet i kundvagnen.

Svar: Men usch. Det här historier man absolut inte vill läsa om. Talar dock om vikten av bra skydd.

/Dennis
Lattefarsor

7 makalösamalin:

skriven

Här är länken igen! https://www.youtube.com/watch?v=KX02NEKoj2k

Svar: Tack!
/Dennis
Lattefarsor

8 Beyonce:

skriven

Begagnat men av någon ni känner kanske. Tänk på att stolen inte är för gammal, de nyare brukar vara datummärkta. Babyskyddet är annars inte allt för dyrt, det är stol nr 2 som kostar skjortan, fast den kanske lillasyster kan ärva av storebror :)

9 Kvartettmamman:

skriven

Skydden var perfekta, men vissa olyckor har inte roliga slut.

Svar: Det tvivlar jag inte på. Min sambo sa häromdagen efter att ha läst din förra kommentar att vi aldrig mer ska åka bil med våra barn. Vi får hoppas hon ändrar åsikt.
Lattefarsor