Lite kvällsstatistik

En kommentar
Vecka 24 har inletts och kulan bir större och större. Idag när jag satt och slösurfade under kvällskvisten fann jag lite miljöstatistik. 

När jag bodde i ett studentkollektiv bodde jag bland annat med en kille som inte var något större fan av barn. Han påstod att skaffa barn är ett av de största miljöhoten då konsumtionen kring barn bidrar till höga koldioxidutsläpp. Jag har under flera år faktiskt tänkt att detta förmodligen stämmer men att kärleken till ett eget barn varit större. Därför lade jag miljötankarna i relation till barn begränsat med tid. Men så idag fann jag av en slump lite statistik från SCB som kändes bra. 
 
Enligt Statistiska centralbyrån är sambos utan barn de som förbrukar mest koldioxid och ensamstående med barn de som förbrukar minst per konsumtionsenhet. Detta är kopplat till hushållets totala ekonomi och hur mycket varje individ beräknas konsumera. Följ gärna länken för att se hur SCB räknat på detta. Så du, min kära före detta kollektivvän, skaffa inte sambo om du villa hålla utsläppen nere. 
 
  
Statistik från SCB. 
 
 
 
1 Karin:

skriven

För de allra flesta är det resor som ger de största koldioxidutsläppen. Därför är det inte oväntat att sambos utan barn orsakar mest utsläpp (reser mest) och ensamstående med barn reser minst. Och ja, allt vårt flygande hit och dit, är riktigt dåligt för miljön. Men vem vill ge upp sina semesterresor pga det?