Jag lär mig inget om hon redan vet

Kommentera

Ur askan kunde vi finna något positivt

Under gårdagen brann det till lite här hemma. Vad det var som brann till i vår diskussion (mellan sambon och mig) är egentligen irrelevant. Det var snarare vad som kom ur det hela som var något att ta med framöver som något positiv. Kontentan av diskussionen blev att jag upplever att hon har alla svaren vad det gäller att planera och ha rätt saker omkring oss inför vår dotters ankomst. Hon har gjort det förr och vet vad som fungerar och inte fungerar, vilka misstag vi inte får göra och så vidare. Det som har stört mig under tiden är att jag vissa gånger känt mig lite överkörd. Känslan av att jag inte vet för att jag inte har varit med om en förlossning och spädbarnstid som förälder. Jag upplevde att hon redan hade facit vilket suddar massvis av de små misstagen vi gör som föräldrar under spädbarnsåren. Även om det är väldigt praktiskt att ha en babysitter så finns det en charm i att inse att vi faktiskt behöver en.

Slå sig för pannan när barnet fortfarande är för liten för att ligga själv på golvet när en själv känner ett starkt behov av att gå på toa. Sittandes där med barnet i knät samtidigt som du försöker uträtta dina behov. 


Vi planerar tillsammans men det är hon som sitter på de ovärderliga erfarenheterna av att varit med om det tidigare. Efter några ordväxlingar innan vi somnade enades vi om att båda två ska försöka vara mer lyrhörda gentemot varandra, inte bara när det gäller vår kommande dotter utan när det gäller allt. 

 Nytt barn nya utmaningar

Även om min kära sambo sitter på goda erfarenheter om spädbarnsåren kommer vi garanterat att springa på nya utmaningar. För när det kommer till kritan. Vem vill slå en båge med sitt barn i famnen om det inte är absolut nödvändigt. 
 
/ Dennis