Den blomstertid nu kommer...

2 kommentarer
..med lust och fägring stor. 
 
 
Balkonger med gula och blå ballonger skvallrar om att det är studenttider. På gatorna inne i stan ligger serpentiner, konfetti och en och annan bruten björkkvist. 
 
För tretton år sedan stod jag där stod jag på ett Scaniaflak och ur högtalarna strömmade så väl Håkan Hellströms första hits som Xibit med låten X. I kör skanderades det i kör ut. "Det é stort!" För det var det verkligen. Det största som hade hänt. Nu står dem där, alla 19 åringar redo för resten av livets alla bestyr. Men nu är det fest som gäller. Festa som om det inte finns någon morgondag och idag finns det inga bekymmer. För vi har tagit studenten. Fy fan vad vi är bra!! 
 

Med perspektiv på tiden som varit kan i detta nu förstå den oro mina föräldrar måste haft denna studentnatt för tretton år sedan. Då är jag ändå kille och kunde om jag hade riktigt otur i studentmössan bli rånad på min tomma plånbok och mobiltelefon. Annat hade det varit om jag varit tjej. Då som nu riskerar unga berusade tjejer att falla offer för sexuella övergrepp. Varje förälders mardröm! Hur mycket vi än kommer att tala om för vår lilla tjej att ett nej alltid betyder nej kommer det finnas människor som inte är av samma övertygelse. 
 
Hur vill då jag agera under min dotters student? 

Då låsa in henne på sitt rum under studentveckorna inte kommer att mottagas med klapp och hurrarop så måste jag göra något annat. 
 
Om du mot all förmodan skulle läsa detta under studenten 2033 så vill jag att du ska veta att jag kommer att sitta vaken hela natten tills du kommer hem eller hör av dig. Jag kommer förstås säga att jag litar på dig och gå och "lägga mig" som vanligt. Telefonen kommer vara på högsta volym och bilen fulltankad. Var som helst, när som helst. Ring! Jag kommer och hämtar upp dig direkt. Skulle du få för dig att gå av dig ruset och inte ta mitt råd om att åka taxi hem. Ring och tala om det. Jag pratar gärna med dig hela vägen hem. Träffar du ditt livs kärlek ute i vimlet och bestämmer dig för att sitta ute tills solen både hinner gå ner och upp igen, skicka då gärna ett sms så jag vet. Gör inte som din faster som råkade tappa bort tiden en natt i juni. Din farmor nerver var inte helt i balans de timmarna innan du stövlade in genom dörren vid femsnåret. 
 
Du tycker säkert att vi är hur fåniga som helst som kommer att vara oroliga för dig. Men det är liksom grejen med att vara förälder. Det står i kontraktet mellan oss och dig. Vi har rätt att vara oroliga för dig även då det är hur lugnt som helst. Så är det bara. 
 
Om inte annat så har du en förståndig storebror också. Hans telefon är förmodligen också tillgänglig och oroa dig inte. Vi kommer vara oroliga för honom också. 
 
Mitt lattetips utan att ha någon erfarenhet av föräldraskap under studenten. Kommunicera med era barn. Tala om för dem att det är okej att ringa om de stöter på problem. Hellre en gång för mycket än en för lite. För trots att vi litar på barnen, kan oförutsedda saker hända. 
 
/ Dennis, pre-studenten nervös. 
 
 
1 Jenny:

skriven

Och här sitter jag och gråter med min 1,5åriga dotter springande runt benen, så fint skrivet!

Svar: Tack Jenny.
Lattefarsor

2 Sanne:

skriven

Bra och fin text!

Har bara en kommentar, det är kanske av vikt att påpeka att det främst är killar som ligger i farozonen när det gäller studentnätter och liknande festkvällar. Visst är det väl så att det är tjejer som råkar ut för våldtäkter och sexuella övergrepp i större utsträckning än killar, men dessa sker främst av någon man känner, inte i en mörk park eller på väg hem från en studentfest av någon okänd.

Det är unga killar som löper störst risk för exempelvis misshandel. Så när du skriver "då är jag ändå kille" och att du endast skulle bli rånad visar kanske på hur stark normen faktiskt är, att det är tjejerna som måste skyddas från allt hemskt fast det främst är de unga killarna som löper störst risk (speciellt för våld) i nattlivet. Tycker eran blogg, läst den till och från, håller bra genusperspektiv men här saknar jag den reflektionen. Det blir återigen en offerroll för tjejer, det är dem vi måste skydda och att "killarna klarar sig själva".

Förstår att du såklart kommer vara lika orolig när Storebror har sin student. Båda barnen kommer känna sig trygga med er som föräldrar och säkerligen ringa om det skulle vara något :) Ville bara påpeka att det riskerar att bli lite moralpanik över våldtäkt och tjejer som är ute och festar, sker som sagt främst av någon man känner, och risken i samma kontext (i det här fallet studenten) är högre för misshandel och killar som är ute och festar.

Svar: Du har helt rätt Sanne. Mycket klokt skrivet. Tack!
/Dennis
Lattefarsor.se