Hur bra är barnprogrammen?

3 kommentarer
Satt idag en stund med storebror och tittade på barn-tv och slogs av vilken skit han faktiskt satt och tittade på. Han verkade uppenbart road av det i Paint designade tåget som rörde sig hackigt fram över tv-skärmen. Då slog det mig. 

Hur mycket skräp har vi egentligen matats med genom åren? 

De olämpliga barnprogrammen  verkar vara något som följer televisionens utveckling år efter år. Jag har inte upplevt det själv men det sägs att en hel generation blev förstörd av "Vilse i pannkakan". Mina egna minnen om kaos i Bollibompa går till självaste "Ika i rutan" eller varför inte "Skrotnisse" som borde haft åldersgräns. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om Eremiten. 

Hur lämpligt var det egentligen att titta på såväl Kalle Anka som Tom & Jerry? 

Bägge fyllda med övervåld. Tecknade serier som bara blixtrar till i en massa färger i ett högt tempo, utan någon som helst koppling till verkligheten. 

Men vad gör det? Är dagens barnprogram så mycket bättre? "Drömmarnas trädgård" och Teletubbies verkar vara succéer för de tvåfotade blöjbärarna. 

Tacka vet jag Astrid Lindgren med hennes fina filmer. Att barn rymmer hemifrån, eldar upp ångmaskiner, kryper ner i skarpladdade kanoner, balanserar på skoltak och ramlar ner i forsar låter jag vara en  parentes.

Rör inte min Astrid. 

Till syvende och sist. Alla årtionden har sina beskärda delar av olämpliga barnprogram men endast Astrid förpackar olämpligheten snyggt och fängslande. 

/ Dennis
 
1 Jan Lahti:

skriven

Bamse är väl bra program?

Svar: Bamse är alltid bra! :)
/Dennis
Lattefarsor

2 Maria:

skriven

Tror de flesta barnprogram är okej om barnen nu gillar det. Det är inte via barnprogram som barnen lär sig hur välden fungerar och vad som är rätt och fel. Jag har alltid varit en fantast av Karlsson på taket. Är det fortfarande i vuxen ålder. Och då är jag ändå en av de snällaste människor jag känner , om jag får säga det själv ;-). Min 4 åring älskar fåret Shaun , Wallace and gromit.. Allt i den stilen. 2 åringen är allätare och skrattar gott åt det mesta när folk gör sig illa. Som sagt inte via barnprogrammen barnen lär sig.. Inte allt i allafall.

Svar: Jag tror det är farligt att säga att barnen inte lär och tar till sig från barnprogram. Det vore nästan som att säga att "Fem myror är fler än fyra elefanter" var en helt onödig serie. Vad är det som säger att din 2 åring inte skrattar åt någon som ramlar och gör sig illa? Eller att barnen leker våldsamma lekar för att ha sett något mer våldsamt program. Jag träffar nästan dagligen barn som leker Star Wars med varandra och inte allt för sällan är det någon som börjar gråta efter ett missriktat slag. Åldersgränser finns av en anledning och det finns helt klart mer eller mindre bra barnprogram enligt min mening.
/ Dennis
Lattefarsor

3 Maria:

skriven

Som jag skrev är det inte via barnprogram barn lär sig allt, självklart påverkar de barn precis som allt omkring dom. Det jag menar är att är säker rätt eller fel är det väl föräldrarna som berättar och visar för barn hur man gör och inte gör. Jag är inte typen av människa som slår av tvn när det är nyheter för att det visas krig. Kan inte hålla borta allt farligt i världen från barn för att skydda dom då gör man den en otjänst. De jag menar är att en förälders inflytande och påverkande är större än barnprogram. Om man nu inte är sån som använder tv som barnvakt. Och nej, min tvååring skrattar inte när någon gör sig illa verkligeten. Då tröstar han. För det har han läst sig.

Som du skriver är det mycke skit i barnprogramsväg som visa. Men smaken är som baken.