Amningshysterin från en Lattevinkel

9 kommentarer

Nu tänker jag ge mig in i ett ämne där jag riskerar att trampa i klaveret då jag själv aldrig kommer kunna amma mitt barn eller ens förstå hur det är att amma ett barn.  

Under eftermiddagens föräldrautbildning talade vi en hel del om amning. Vi fick se filmer om amning och olika sätt att stimulera amningen. Deltagarna i filmen vara alla starkt positiva till amning och såg inga problem med det.  

 

"Blir det problem så får vi tackla det då", ".det gäller att hålla ut under amningen..". 

 

Ingenstans pratades det direkt om alternativa lösningar. Amning är vad jag förstått inte alltid en solig dans på rosor med myspys med barnet. Det finns mammor som lider fruktansvärt under amningsperioden. Kraftiga sår och infektioner på grund av mjölkstockning med feber som följd är inget som en kvinna ska tvingas genomleva om hon inte känner att hon klarar det. Amning och alla hormoner kring amningen kan starta en så kallad amningsdepression vilket kan tära på hela familjen.

 

Vad jag läst och hört upplever jag att det finns en viss amningshysteri i allmänhet och även hos en del barnmorskor. Det ska ammas in i det sista och det är helt naturligt att det gör lite ont. Låt barnet hitta rätt fattning kring vårtgården så ska ni se att det blir bättre.

 

Finns det en övergripande flaskersättningstabu? Är det så farligt om barnet matas med flaska i utbyte mot att mamman i detta fall slipper alla dessa problem som kan uppstå under amning? Visst finns det en poäng med att amma sitt barn till en början. Bröstmjölken innehåller alla näringsämnen som ett spädbarn behöver samt ger ett bra grundskydd av antikroppar för att barnet ska utvecklas normalt. Men det måste ju finnas barn som lever och mår bra som är helt uppfödda med mjölkersättning.

 

 
Bilden tillhör Vårdguiden Västerbotten 
 

Det behöver inte vara ett misslyckande att inte kunna amma. Jag skulle se det som en fantastisk möjlighet för föräldrarna att få dela på matningen av barnet. Jag tror att jag som pappa får känna mig mer delaktig under de första månaderna av barnets liv då jag kan ge och få närhet av barnet under flaskmatning. Det skulle kunna innebära att vi som föräldrar kan dela upp nätterna mellan oss och på så sätt få någorlunda regelbunden sovtid. 

 

Detta är självklart mest mina spekulationer kring amning och det kan säkert hos vissa uppfattas som pretentiöst pladder från min sida.

 

Det jag vill säga med denna text är att det inte borde vara belagt som ett misslyckande att inte kunna amma. Istället borde det informeras om alternativa metoder som fungerar som komplement till amning. Det finns förmodligen massa baksidor med att bara mata sitt barn med ersättning men i slutändan borde dock det som fungerar bäst för såväl barnet som mamman vara avgörande. 

 

Vilka är era erfarenheter kring amning/ersättning? Jag skulle gärna vilja höra hur andra pappor upplever flaskmatning i jämförelse med amning. Hör gärna av er. 

/ Dennis Nyheim

 

 
1 Stina:

skriven

Jag ammade i 4 veckor, och sedan började jag kombinera ersättning och amning. Det bästa beslutet jag har tagit! (använder Nestle NAN H.A 1) det är som du skriver ang dessa smärtor och jag är GLAD att ni fick denna information innan.. Det fick jag EFTERÅT och är så arg o ledsen för det. Vilket oxå gör att min sambo inte heller fått denna information. Att få informationen innan hade säkerligen minskat en hel del tjaft som uppstod mellan oss.

Svar: Anledningen till att det diskuterades var att vi tog upp det och frågade om det.
Vi fick lite info om mjölkstockning och sår men inte mycket mer.
/Dennis
Lattefarsor

2 makalösamalin:

skriven

Toppen om amning funkar men gör det inte det, ja vad ska man göra? Gilla läget och ta flaskan :) De flesta vill jag tro ger inte upp bara för att det gör ont i början eller för att det kommer lite mjölk eller strular. Eller ens efter en och annan mjölkstockning. De flesta ger nog upp när humöret tryter, infektionerna kommer om vartannat, ingen mjölk hur man än gör, variga bröstvårtor etcetc. Och framförallt. När barnet inte är nöjt! För hur mkt man än fipplar med krämer och står ut med smärta- det finns ju en liten bebis i andra änden av ekvationen som inte är så tålmodig med allt det där. Jag tror på grunddevisen, nöjd mamma, nöjd bebis. För mig har amningen fungerat som en dans- haft lightmjölkstockning två ggr och that´s it. Min man ville hemskt gärna att jag skulle pumpa dock, så han kunde vara med och mata också. Det tog dock eeevigheter med handpump, så oftast var jag tyvärr för lat..Och när det väl blev av så ville bebisen inte ta flaskan. Lite dåligt samvete..kanske till nästa :) Min man ville iaf hemskt gärna också ha den där mysstunden med bebis i famnen. Och känna sig delaktig i alla aspekter- även matandet. :)

Svar: Jag är helt på din linje. Nöjd mamma, nöjt barn. Tack för att du delade med dig.
/Dennis
Lattefarsor

3 Jenny:

skriven

Vi har två barn som är uppväxta på flaska o ersättning (althera,mjölkfri ersättning) de är nu 2,5år samt 1,5år. Min man skojade ibland om "kan du inte amma så jag får sova lite".. Var som sagt på skoj men det har verkligen varit det bästa för vår familj, alla har mått jättebra hela tiden och faktiskt inte fått så många kommentarer om detta!
Min man har kunnat ta lika mkt omvårdnad som mig då han varit hemma och det har gynnat vår relation!Det borde inte vara tabubelagt att amning OCH flaskmatning har sina fördelar/nackdelar och i ett land som Sverige borde alla kunna välja vad som passar dem och deras barn. Tack för att du skriver ur en pappa synvinkel!
Allt gott till dig/er!

Svar: Tack själv för att du berättar om era erfarenheter. Ni sätter ytterligare ord på mina tankar och funderingar.
Tack för uppskattningen!

/ Dennis
Lattefarsor

4 Linda:

skriven

Vår tanke var att amma, för det var ju det man "skulle" göra. Under föräldrautbildning och så fick man aldrig någon info om att alla faktiskt inte kan, vilket hände oss. Min mjölk var bara vatten och vår son gick ner mycket i vikt sina första veckor, även fast jag ammade konstant. På BVC hade vi dock en bra sköterska som sa att jag skulle skita i amningen och ge honom ersättning istället. Det blev ju hur bra som helst. Vi fick en nöjd och mätt bebis och blev gladare föräldrar.
Att dessutom kunna dela på matning och nätter blev ju ett stort plus i kanten.

Svar: Jag fick känslan av att barnmorskorna under föräldrautbildningarna är bäst före bf och kan lite basic om vad som händer efteråt. Självklart kan jag ha fel.
Känslan är att det är BVC man ska vända sig till och hoppas att de har kunskapen som behövs för att hjälpa en.

Tack för att du berättade!

/ Dennis
Lattefarsor

5 Lina:

skriven

Åh, de intressanta inläggen avlöser varandra! Detta är ett område jag brinner för som gravid och blivande sjuksköterska. Min syn på vården av kvinnor i samband med förlossning är att det "ska" göra lite (mycket) ont - Det ska man ta eftersom man är kvinna, det är naturligt och det står man väl ut med "för du får ju ett barn". En förlegad syn på barnafödandet och det runt ikring, som något som ska förknippas med lidande.

Det är ju så gott som det enda vårdområdet där smärta och lidande accepteras. I vilket annat område accepteras inkontinens, underlivssmärtor och infekterade sår som något naturligt - Något man ska "rida ut"? Och varför ska kvinnor stå ut med det när det finns hjälp att få? För de röster som hörs är de som säger att "det får man räkna med" och "Det är normalt" (Hatar uttrycket, vanligt kanske det är - Men fasen inte normalt), vilket tydligen innebär att man inte är berättigad lindring eller bot.

Svar: Tack! Jag kan inte sätta mig in i det eventuella lidandet vissa kvinnor går igenom och jag står även helt utan erfarenheter i ämnet. Däremot har jag pratat mycket med min sambo som hade en tung period med mitt bonusbarn. Jag tycker helt klart som du. Finns det hjälp att få när det blir besvärligt på riktigt så ska vi få ta del av den. Det ska inte behöv vara något vi måste leta oss fram till. Det ska heller inte behöva vara en skam och ett misslyckande om amningen inte fungerar.
Lattefarsor

6 Johanna:

skriven

Jätteintressant inlägg. Jag har inte ammat min dotter alls, inte av fysiska skäl (att jag inte kunde) utan ville inte. Fanns inga ytliga grunder bara att jag inte ville. Hade inte "behovet" och tyckte bara att amning var onaturlgit (för mig) och "stress". Bästa beslutet jag tagit! Inte för att det kanske är bra för alla, mig (om jag känt annorlunda) eller så, men för att det löst sig så fint och min man har varit delaktig + att hon har varit mätt, glad och även frisk (peppar peppar). Dock fick jag ganska dåligt bemötande på BB där många inte ens diskuterade med mig och sa att det var OK om jag avstod, vilket jag tycker att de måste acceptera om det te.x. står i journalerna. Fick blickar och miner under mina 3 dagar på BB. Har inget emot att andra ammar så mitt beslut baserades inte på negativ inställning mot amning generellt. Har också fått mycket motstånd för att jag VALDE att inte amma, utan att ha fysisk grund att inte. Det har varit jobbigt, speciellt första 6 månaderna...

Svar: Verkligen en intressant kommentar. Tanken slog mig inte när jag skrev inlägget att mammor faktisk kan vilja avstå amning utan fysiska skäl. Vad bra att du nämnde det. Amning ska inte behöva vara en så stor affär egentligen. Hade det varit barnets enda sätt att överleva, absolut. Du behöver inte vara en sämre mamma bara för att du inte vill eller kan amma. Barnen kan få närhet och kärlek ändå. Som en annan läsare skrev tidigare. En nöjd och ostressad mamma ger ofta nöjda barn.
Lattefarsor

7 Bea:

skriven

Ammade första tiden, på natten fanns det dock inte tillräckligt med mat vilket gjorde att jag hade ångest varje kväll. Jag oroade mig för hur ledsen dottern skulle vara, hur ont det skulle göra och för om jag skulle få sova en blund.
I min familj hade amningen inte kommit igång för någon, så jag fick höra en massa kommentarer som "det där fungerade inte för mig, ta vara på det", jag vågade knappt sluta. Alla på sambons sida hade det fungerat klockrent för, så jag undrade vad dom skulle tycka.
Den dagen jag slutade amma började jag må så mycket bättre. Jag fick sova och behövde inte oroa mig längre.
Sambon har fått känna sig mer delaktig och vi har kunnat hjälpas åt med allt! :)

Svar: Vad jag fått berättat för mig är att man som nybliven mamma lätt lyssnar och tar in vad alla har att säga om amning. Du som förstagångsförälder är ju nybörjare. Därför kan det vara svårt att inte lyssna på alla som gjort det tidigare. Jag tror på att lyssna på sin kropp och sitt sinne och besluta själv hur det ska vara.
Lattefarsor

8 Anna:

skriven

Hej vilket fantastiskt inlägg..
Jag har själv 2 grabbar o en till påväg..

Min först födde, föddes med lunginflammation o höll på att förlora honom jag kämpade med amningen på neo-avdelningen men lyckades inte säkert mkt psykiskt där pga omständigheterna då, folk tjatade o allt med mig o sämre mådde jag.. Dom sa hela tiden men immunförsvaret blir bättre o allt o dom kommer aldrig bli sjuka i allafall inte lika ofta som ett ersättningsbarn, skit snack min son har inte varit sjuk mer än 4 gånger på 4 år o då kallar jag de bra immunförsvar o han fick ersättning... ( nan ha )
Min andre har fått ersättning från början också o mår underbart, o de e positivt för föräldrarna som du skriver man kan dela på de.. Vi har haft de toppen o även nu den tredje ska flaskmatas eftersom min sambo ska gå hemman:-)

Toppen känn efter själva inget val e fel..


Svar: Tack för kommentaren och härligt att höra att det gått bra för er alla. /Dennis
Lattefarsor

9 Bitte:

skriven

Hej Dennis!
Mina fyra barn är idag vuxna och har egna barn. Mitt första barn är i stort sett uppfött på flaska. På den tiden skulle man stimulera mjölktillförseln med att pumpa ur brösten efter det att barnet ammats Barnet vägdes före och efter amningen för att man skulle se att det hade fått i sig tillräckligt.. Det var bara det att jag hade inget att pumpa ur (man fick hyra en elektrisk pump) och dottern var långt ifrån nöjd. Jag blev orolig och inte blev det mer mjölk av det. Det var till att börja flaskmata henne för att få både mig och henne lugna. Det andra barnet som jag fick två år senare ammade jag helt i en månad ( utan att hyra någon pump) sedan var det till att börja med tillägg. Mitt tredje barn föddes nio år senare. Då lades pojken till bröstet direkt efter förlossningen och han kunde börja suga. På den tiden stannade man 4-5 dagar på BB och när jag åkte därifrån hade han passerat födelsevikten och samma sak hände med fjärde barnet. De två sista behövde aldrig få tillägg och jag ammade dem i sex månader. Om jag hade fått välja skulle jag absolut ha velat amma alla fyra barnen, dels för att det är praktiskt att man alltid har maten med sig, dels för att ha den lugna fina stunden tillsammans med sitt barn. Jag förstår att man som pappa också skulle vilja ha de där mysiga stunderna med sina barn och har man en mjökproduktion som fungerar, så är det väl helt möjligt att pumpa ur för att ge pappan möjlighet till detta.
Kontentan av det hela är att jag inte sett några skillnader på slutresultatet - mina barn har varit friska , glada och trygga barn trots att starten varit olika för dem.

Svar: Tack Bitte för ett intressant svar och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
/Dennis
Lattefarsor