Maxa föräldraledigheten

4 kommentarer
Åter igen alldeles för sent för att börja tänka och grubbla. Barnomsorgen jobbar klämdagar. 



Kvällens funderingar går kring kommande föräldraledighet. 

Första tanken är att försöka maxa antalet dagar så mycket det bara går. Bara ta ut föräldrapenning 4 av 5 arbetsdagar och på så sätt kunna vara ledig längre. Ett drygt halvår semester. Yes! Pang! Där sköt jag mig i foten för en millisekund. I alla fall när jag tänker på min definition av semester. Ligga och dra sig länge i sängen på morgnarna, ta långa bad, ägna mig extra mycket åt ideellt arbete och så vidare. Jag glömdr dock en liten sak. Med betoning på liten sak. Det ska in ett litet barn i bilden som till 100% är beroende av mig. Ett barn som ska matas, sövas och bytas på. 

En god vän till mig berättade att pappaledigheten var en tid i mjukisbyxor morgon till kväll. Snabbduschning under någon tupplur på dagen samt korta promenader mellan blöjbyten och matning. Livet blev ett rutinbundet hjul av naturliga skäl.  

Mina funderingar till er som varit föräldralediga eller är det. 

Vad gjorde ni under er ledighet med barnet/barnen? 

Jag är lite orolig att jag ska känna mig uttråkad av att varje dag ser likadan ut i bebisbubblan. För varje dag under ledigheten kan ju inte vara superkul. 

Eller? 

...för hur maxar jag min pappaledighet? 

/ Dennis Nyheim
 
1 Anonym:

skriven

Jag har ju varit föräldraledig i två omgångar nu. Börjar jobba på måndag. Jag blir lätt uttråkad så jag bestämde Mej för att jag varje dag ska komma ur och göra något på något sätt. Så när Lova va miniliten gick jag ut till något fik o satt o läste eller va utomhus o gick promenader. Nu när hon är större spenderar vi mycket tid i lekparken. Det jag gjort är oxå att köpa sl-kortet. Så jag kan åka varsomhelst när jag vill. Åker in till stan kanske varannan dag. :) kram/ johanna

Svar: Låter bra det. Busskort blir ett måste. Jag tror att jag måste räkna med att storebror har sina 3 timmar på förskolan varje dag också. Alternativt ha honom på förskolan 3 dagar á 4timmar och få lite mer egentid med lillasyster dessa dagar.

/Dennis
Lattefarsor

2 Anonym:

skriven

Öppna förskolan / kyrkis! Vi har en manlig barnledare, jätte roligt! Då kan du ta med storebrodern med :) sen är det så olika bebisar, jag kan duscha länge när jag vill, bara lägga henne i babygymmet /sittern i badrummet :) det jag upplever är att jag är tröttare av att inte göra så mycket, och att ta en tuppelur 5-10 min är guld! Så att få till sovrutiner med bebisen på dagen är guld = nöjd bebis och att man kan få till lite egentid. Om man inte tror att bebis är ett heltidsarbete , får sig en chock ;)

3 sandra:

skriven

Se till att ha små saker inbokade ett par gånger i veckan! Öppna förskolan är guld värd och vi såg till att träffas i vår föräldragrupp cirka 1ggr/veckan för en fika eller promenad. Ett tips är att starta en facebookgrupp med föräldragruppens medlemmar - det har varit kanonbra för oss - det har blivit ett litet miniforum för tankar och funderingar men även ett smidigt sätt att slänga ut frågan om någon vill ses för en fika/promenad. Utöver det så gick dagarna ganska fort ändå med en liten och jag kom väldigt snart ner i varv och försökte leva i nuet. Jag hade också som mål att göra en "nyttig" sak om dagen - typ tvätta eller dammsuga medan bebis sov för att sedan bara njuta av att vara själv!

4 Fredrik:

skriven

Det finns kvinnor som hindrar pappan att
ta ut en jämställd föräldraledighet pga egoism.
http://www.viforaldrar.se/artiklar/mammorna_hindrar

Svar: Då är det lämpligen bättre att skriva att varje familj är skyldig sina barn en jämställd föräldraledighet.
Tack för din åsikt.

/Dennis
Lattefarsor